Norge 2070

Jeg har flere ganger vært på ferie i Tyrkia. I skrivende øyeblikk vet jeg ikke hvor mange ganger, men det har blitt noen. Jeg har vært flere steder fra nord til sør, hovedsakelig turiststeder, og flest ganger i solbyen Alanya. Planen er å dra nedover igjen i august.

Tyrkia er et av flere muslimske land jeg har besøkt. Det er ingen hindring selv om jeg selv er ateist, ikke tror på religion, eller heller ikke anser islam som en religion, men heller en ideologi.

I Tyrkia er over 95 % av befolkningen muslimer, hovedsakelig sunni, men også med et betydelig innslag av alevier som er en retning innen shia-islam. Andre religiøse minoriteter er armenske og greske kristne, yezidier, samt jøder.

På mine reiser til Tyrkia har jeg sett kvinner i niqab/burka, hijab og til og med burkini. De gangene har jeg ikke tenkt over det, da det for ikke så altfor lenge siden ble klargjort for meg at helt siden Kemal grunnla republikken Tyrkia i 1923 så har landet vært en sekulær stat, og med det har det siden den gang vært forbud med burka, hijab, niqab i alle skoler og alle offentlige virksomheter.

Noen mener at disse kvinnene jeg har sett ikke har vært Tyrkiske.

Uansett, det jeg reagerer på er debatten her i Norge om hvorvidt kvinner skal kunne bære disse plaggene her til lands. Og personlig så synes jeg niqab/burka er skummelt, og beklager, det kan ikke jeg gjøre noe med. Og jeg vet mange andre her i vårt land som har det slik, og den ‘frykten’ er voksende. Så hvorfor er det tema om å bruke disse plaggene i Norge, et land som er et ikke-muslimsk land, når det faktisk er forbud i land som er muslimske?

Det er ikke ofte jeg ser noen i heldekkende drakter der en skjuler ansiktet, plagg som som niqab og burka her i Norge, men det har skjedd. Klesdrakter som er heldekkende, utenom ansikt. Hijab i forskjellige varianter ser jeg overalt. Så nå for meg er Norge blitt mer islamsk enn flere muslimske land.

Hvorfor?

“Spesielt dere i Norge, og flere med dere i Europa vet ikke hva dere gjør”, var en uttalelse fra en tyrkisk venninne i Tyrkia.

“Hijab er et politisk symbol som indikerer støtte til den islamismen som det Ottomanske kalifatet var bygget på.”

“Da Kemal Atatyrk la grunnlaget for det dagens Tyrkia etter nederlaget 1. verdenskrig, var det vesentlig at symboler som fremmet holdninger som støttet et såkalt ‘religiøst’ definert samfunn, ikke kunne aksepteres”.

Det er dette Tyrkia har erfart. Det er kanskje slik at et land med muslimske røtter som ønsker å forme en stat på demokratiske verdier, har erfaringer som vi burde lytte til.

Det er splittelse i Tyrkia. En del på grunn av frykt. Men en side er alltid klokere enn den andre. En kan selv velge å lytte til den siden en mener er klokest.

For mennesket, det frie mennesket.

Politisk kamp føres alltid med symboler. Arbeiderpartiets rose. FrP’s eple, og Senterpartiets firkløver.

Under den tyske okkupasjon av Norge forsøkte den norske motstanden å vise fellesskap og samhold gjennom forskjellige former for symbolikk. Rød topplue, for eksempel, signaliserte motstand mot okkupasjonen. Det ble forbudt av tyskerne. Det ble etterhvert en liste over forbudte plagg. Tilslutt endte det med at for å signalisere sine holdninger gikk ‘gode nordmenn’ med en binders i knapphullet.

Betydningen som klessymboler kan ha i en slik kamp om menneskesjeler er enorm. Mange tør ikke stå for hva man mener uten å ha andre med seg som mener det samme. Islamistene har forstått det. Hijab, burka og niqab er livsviktig for islamistene. Det er som en fane eller en organisasjons logo som føres fremst i kampen for å gi mot og styrke.

Kvinnene som går med disse plaggene sender et signal til alle islamister, muhammedanere og muslimer: “Ikke aksepter vestlige verdier, vi støtter et islamsk samfunn! Vi har vårt eget mål, vår egen agenda!”

Religionsfrihet er skummelt. Ideologien Islam har blitt ‘produsert’ i lang tid etter andre religioner, og dermed forkledd som en religion. Slik har de funnet en måte å omgå ting på, en måte å prøve å påvirke samfunnets lover og regler her og andre steder.

Muhammedanisme, islamisme.

Islam, betyr underkastelse, og er farligere enn noen religion. Den omfatter hele samfunnets kultur og organisasjon, rettsforståelse og maktutøvelse.

Ingen toleranse for intoleransen. Ingen toleranse for kvinners rettigheter. Ingen toleranse for homofiles rettigheter.

I bloggen ‘Strategens corner’ (Link!) finnes et innlegg ‘Et lammet Europa’ der bloggeren skriver: “..så en dokumentar for noen år tilbake. Dette handlet blant annet om imamer og høytstående muslimer i blant annet fra Somalia. De ble intervjuet og de forteller rett ut at de skal ta over Europa. Men de trengte ikke gå til krig mot Europa, de bare flyttet dit.

Spørsmålet jeg stiller meg nå, er det dette vi ser i dag? De bare flytter hit…”

Det er vel faktisk det som skjer i Norge nå, de bare flytter hit. I mange andre land må islamistene ty til terror og selvmordsbombing, og flere land i Europa viser motstand, Amerika viser motstand, mens vi gir bort landet vårt fordi dem bare flyttet hit..

Hvordan skal dette bli?

Det nye Norge 2070?!!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#tyrkia #ateist #religion #ideologi #muslimer #islam #niqab #burka #hijab #burkini #religiøsesymboler #sekulærstat #sekulærestater #forbyburka #forbyniqab #forbyhijab #forbyreligiøseplagg #ikkemuslim #ikkemuslimskland #norge #europa #politiskesymboler #islamisme #demokrati #frykt #frihet #krig #politiskkrig #islamskkrig #somalia #muhammedanisme #religionsfrihet #samfunn #samfunnspolitikk #politikk #underkastelse #norge2070

*deler av innlegget er direkte sitert fra Dag Myhre.

7 kommentarer

Siste innlegg