Lille lykkevennen – Chilly Willy ❤

Det var mest sannsynlig i 1982, men kunne også vært i 1983. Ikke så nøye. Jeg var sånn cirka 5 år. Faren min hadde vært borte en stund. Jeg vet ikke sikkert om han hadde jobbet på havet, eller om han hadde sittet i fengsel. Men plutselig var han hjemme igjen.

Vi dro hele familien ned til havna. Mamma, pappa, min søster og jeg. Der sto den lekreste Yachten og ventet på oss. Pappa sa at den hadde han kjøpt, den var vår. Så la vi fra kai og dro på en liten tur. Jeg husker det veldig godt. Særlig lugarene, og spesielt den ene som jeg den gang tenkte at den var mamma og pappas. Den hadde en rund stor seng, dobbelseng, med mørke rødt sengetøy i silke.

Det var en tur jeg ikke glemmer. Vi var så kule i denne båten som var den flotteste båten jeg hadde sett så langt i livet. Og pappa sa at den skulle vi reise bort på ferie med, så vi skulle bare hjem å pakke. Og så skulle vi reise avgårde dagen etter.

Jeg var vill av begeistring, pakket og var veldig klar da vi skulle dra dagen etter. Men pappa dukket ikke opp. Ikke den dagen, ikke dagen etter. Dager og uker gikk, man pappa kom aldri. Han satt i fengsel, ble arrestert for båt-tyveri, dømt og sonet med en gang. Den gang var det ikke soningskø her i landet. Så da ble min søster og jeg forklart at han av en eller annen grunn hadde måttet reise på ferie alene, og han måtte selge båten. Den så vi aldri noe mer til.

Jeg husker ikke hvem som fortalte det, men det kom for en dag at den båten var stjålet fra kongehuset eller noe sånt. Jeg hadde ingen vanskeligheter for å tro det, for båten var som om den var laget for kongelige. Det tenkte jeg selv den gang, 5 år gammel.

Pappa dukket opp etter en måneds tid, og min søster og jeg fikk en presang hver, og svelget historien vi fikk servert, tilga og “glemte”.

Min søster åpnet sin presang, det var en ‘dukkebamse’, Woody Woodpecker (Hakke Hakkespett). Og jeg åpnet min, det var Chilly Willy.

Jeg hadde ikke noe kjennskap til Chilly Willy fra før, men han ble raskt en god venn. Denne figuren hadde et ansikt som ga meg en deilig gledesfølelse. Han var bare såååå søt. Jeg elsket han, og uten at noen var klar over det så var han med meg overalt. Jeg lot ikke det bli noe særlig oppmerksomhet rundt det, men i unge barneår var Chilly Willy min beste venn.

Det finnes femti tegnefilmer med Chilly Willy laget over nitten år. 1953-1972.

Denne heter ‘Chilly Chums’ og er fra 1967: Link!!

Plutselig en dag hadde jeg ikke Chilly Willy mer. Jeg vet ikke hvor han ble av. Jeg tror han forsvant da hjemmet vårt ble solgt på tvangsauksjon da jeg var 9-10 år. Min mamma og jeg bodde i kjelleren hos min mormor, og vi fikk ikke hentet noe av sakene våre. Det skulle deles ved skilsmisseoppgjør. Men det var mye med den skilsmissen som ikke gikk som det burde..

Siden den gang har lille Chilly dukket opp i tankene mine nå og da. Jeg savnet han, og han var umulig å glemme. Det er rart, for det er vel 30 år siden han forsvant.

Dette året har vært preget av minner fra fortiden, barndommen og ungdomstiden. Ikke akkurat de minnene man har lyst å huske. Så jeg tenkte at jeg burde hatt noe som kunne få meg til å minnes litt om de gode stundene som barn, den gode følelsen som var innimellom sammen med venner, søster, mamma, skogen der jeg bodde. Glede og latter. Så da dukket jo selvfølgelig Chilly Willy opp i tankene mine, og jeg fikk en sånn deilig følelse av å tenke på han.

Jeg gikk inn på Ebay og søkte på hans navn. Der kom mange utgaver av han. Men jeg kunne ikke bare bestille en hvilken som helst Chilly. Min Chilly Willy ble laget kun i 1982 og det er ikke mange av akkurat den. Men jeg fant to tre stykker i Canada og England. Så etter mye fram og tilbake fikk jeg kjøpt Chilly Willy fra ei jente i England. Og i går kom han. Endelig har jeg Chilly Willy her hos meg igjen.

Og vet dere hva. Da jeg åpnet esken og så han igjen så fikk jeg den samme deilige følelsen som for over 30 år siden. Han var prikk lik seg selv, og det var magisk!!

Lykke ❤

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#barn #barndom #tungestunder #gladestunder #glede #sorg #familie #mamma #pappa #søster #separasjon #fengsel #skilsmisse #oppvekst #harstad #canada #england #minner #lykke #hakkehakkespett #woodywoodpecker #chilly #chillywilly

4 kommentarer
    1. Aaw… så fantastisk med det gode minnet oppi det hele. God egenskap å ha evnen til det. 🙂
      Koos deg masse med Chilly Willy <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg