Den konstruerte sannhet om 22. juli – ny film 10. oktober!

På vei til sykehuset i dag fikk jeg øye på en svær reklameplakat med tittelen «22. july». Jeg stoppet og leste, for jeg syntes det var litt merkelig at det reklameres så tidlig for «22. july» for jeg vet jo at i skrivende øyeblikk pågår innspilling av en TV-serie med samme navn.

Når jeg leste regissør Paul Greengrass som sto bak filmene «Captain Phillips» og «The Bourne Ultimatum» slo det meg at dette er filmen «Norway Project» som jeg selv var statist i november 2017. Altså i fjor vinter. Tittelen har blitt endret.

Jeg angrer litt på at jeg stilte som statist i innspillingene av film/serie om 22. Juli. Men det var slik den gang at da jeg ble kontaktet vedrørende filmen så fikk jeg ikke vite at dette var om Utøya og regjeringskvartalet. Vi/jeg ble lokket med nettopp at det var en ny høy-budsjettfilm av regissør Paul Greengrass bak Tom Hanks-filmen «Captain Phillips», som er en fantastisk nervepirrende og bra film. Da jeg kom på settet skrev vi kontrakter og ble informert at vi ikke fikk lov til å ta bilder, ikke legge ut noe på sosiale medier, eller opplyse noen om noe. Det var helt hysj-hysj, og det fikk folk til å begynne snakke. Da vi spilte inn scenene skjønte vi jo hva dette handlet om, og da sto vi jo midt i det. Det ble som det ble, og som ufør i Norge så tar man imot muligheter til å få noen kroner ekstra når sjansen byr seg.

Grunnene til at jeg nå angrer litt på at jeg var med på dette er flere. På daværende tidspunkt visste jeg ikke om filmen «Utøya 22. Juli» som er en film som hadde premiere nå for litt over et halvt år siden (mars 2018), og som nevnt så er det en serie under innspilling nå. Jeg synes det er for kort tid siden det som hendte på Utøya, vi trenger å få det litt på avstand, men vi får det hele tiden prakket over hodet. Og jeg tenker at hvis jeg synes det er trist og slitsomt, tenk da på de som var der, de etterlatte, og de faktiske berørte.

En annen ting er disse filmene og serien som påvirker oss til å tro at akkurat slik var det, det vi får se er det som faktisk hendte. Vi blir «hjernevasket» til å glemme at flere som var på Utøya rapporterte at der var flere skytere på øya den aktuelle dagen.

Vi glemmer også at bøker om hendelser denne dagen har blitt skrevet av berørte i saken, men nektet utgitt, eller trukket tilbake. Flere ulike årsaker til det er blitt fortalt. Blant annet at medlemmer og aktive i Arbeiderpartiet (AP/AUF) har stått bak.

Vi glemmer også at det er blitt uttalt at AUF-leder Eskil Pedersen som i følge norsk straffelov hadde et overordnet ansvar til å bistå ungdommene siden de var i ytterste livsfare, gjorde mytteri og flyktet med hjelp av diverse AP-topper. De sies at disse toppene tilsidesatte kaptein Jon Olsens vilje til å hjelpe de hjelpesløse barna med den pansrede tidligere svenske marines landgangsfartøy av typen L-50, altså fergen «M/S Thorbjørn».

Jeg tviler på at det kommer fram noe om oppveksten til gjerningsmannen Breivik. Hvem og hvordan foreldrene var. Hvilke miljøer de bevandret og hvilke politiske tilknytninger de hadde.

Det kommer vel heller ikke fram hvorfor tidligere justis, beredskaps- og innvandringsminister Sylvi Listhaugs tekst: «Vi vil inndra pass og statsborgerskap til fremmedkrigere og terrorister raskt og effektivt! Det vil Arbeiderpartiet stemme ned! I kampen mot terror kan vi ikke sitte og toe hendene våre. Ap mener terroristenes rettigheter er viktigere enn nasjonens sikkerhet» ble av Jonas Gahr-Støre satt i forbindelse med Utøya nesten syv år etter hendelsene. Hvorfor han gikk så inn for å få denne ministeren fjernet fra sin post?

Det er mange spørsmål vi blir «hjernevasket» til å glemme. Utøya-rapportene er kneblet og taushetsbelagte i 70 år fram i tid. Det betyr at jeg, og de aller fleste av oss aldri får vite sannheten. Og det er jo nettopp derfor vi ser på dokumentarer, faktafilmer og filmer baser på virkelige hendelser. Nettopp for å få sannheten, vite hva som virkelig hendte. Det får vi nok ikke av nevnte filmer og serie.

Jeg har ikke sett den første Utøya-filmen. Men denne «22.july» blir jeg nok å se. Mest fordi jeg var med på innspillingen og er nysgjerrig på i hvilken grad jeg er med i filmen. Håper egentlig jeg er klippet vekk!

Filmen kommer på Netflix og utvalgte kinoer 10. oktober!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#utøya #regjeringskvartalet #bombe #skyting #massedrap #ungdommer #barn #jonolsen #jensstoltenberg #stoltenberg #jonasgahrstøre #gahrstøre #raymondjohansen #groharlembrundtland #harlembrundtland #brundtland #eskilpedersen #ap #auf #abb #andersbehringbreivik #breivik #terror #msthorbjørn #thorbjørn #filmer #film #tvserie #kino #captainphillips #thebourneultimatum #netflix #statist #innspilling #paulgreengrass #greengrass #norway #norwayproject #22juli #22july #justisminister #innvandringsminister #beredskapsminister #sylvilisthaug #tragedie

14 kommentarer
    1. Nei, vi vet faktisk ganske mye om den dagen og jeg har tjenestegjort i forbindelse med Utøya og vært i kontakt med ungdom som var der og andre tjenestepliktige. Ikke en eneste av dem har noen gang ymtet frempå at de trodde det var flere skyttere, og hvis noen av de frykter at det var flere gjerningsmenn den dagen så hadde de aldri returnert til Utøya gang på gang senere. Isteden for å se på dokumentarer og lignende burde du kanskje ta deg en prat med folk som faktisk var der oppe. Stort sett alle som jobber innenfor beredskap i Buskerud var på Utøya den dagen. INGEN av de har blitt instruert til å si noe som helst annet enn det som faktisk skjedde, evt bokutgivelser etc som har blitt stoppet har i så fall vært av andre grunner, ikke for å skjule noen sannhet.
      Og dette tullet du kommer med ang MS Thorbjørn stemmer ikke i det hele tatt og det du sier er stikk motsatt av det kapteinen av båten selv vitnet i retten, Pedersen hadde overhode ikke noe bestemmelsesrett på den ferja. Og hvilken paragraf er det han har brutt og som pålegger han et overordnet ansvar for å redde resten av ungdommene på øya? Det er jo heller normalt at ledelsen i dag blir fraktet vekk fra situasjonen først da de stort sett pleier å være målet. Jeg syns faktisk det er ganske skummelt hvordan folk klarer å vri denne dagen til noe helt annet enn det den faktisk var; handlinger gjort av en forvirret og syk mann.

    2. ill jill: Det du skriver er faktisk ikke sant. Ungdom som var på øya har faktisk rapportert flere skyttere. Det er faktum og kan ikke benektes uansett hvor mye du har vært på Utøya, og uansett hvem du har snakket med. Jeg har pratet med noen som var på Utøya, så at du kan si «INGEN har blitt» finner jeg spesielt, for det vet du faktisk ikke noe om. Og hvordan vet DU hvorfor bøker har blitt stoppet og/eller blitt trukket tilbake? Du har vel snakket med alle forfatterne og bokselskapene også? Siden du vet, så kan du vel forklare årsakene istedet for å bare gå imot ethvert ord. Hva sa Kapteinen i retten? Du var der? Hvis du lurer på hvilke paragraf det handler om, så finner du sikkert ut av det, men å forsvare noe som det, det er tragisk. Det er greit at du har andre meninger, oppfatning og kilder enn meg. Men å anklage meg for å skrive tull om noe du faktisk ikke vet i det hele tatt synes jeg du kunne spart deg for.

    3. Denne filmen er ingen fakta film. Det er en dramatisering av hendelsen hvor Greengrass har skrevet manus delvis basert på Seierstads bok. Det er flere ting i filmen som ikke stemmer dvs som aldri skjedde slik den er blitt fremvist. Mye av det du skriver i denne post er fullstendig tull. Hvorfor vet jeg dette? Fordi yngste offer på Utøya het Sharidyn Svebakk-Bøhn fra Drammen og jeg er hennes mor. Forøvrig filmen ble offentliggjort i går 10/10 og fremvist for de berørte for flere uker siden.

    4. Anonym: Det jeg skriver i innlegget her er ting som ligger på internett, tull eller ei så ligger det på nett at ungdommer som var på øya hørte skyting fra flere steder osv. Dette er ikke mine teorier eller noe, selv om jeg mener at det er ikke alt vi har fått vite, og det er ting jeg finner merkelig. At du kommenterer her som anonym og sier at du er mor til en av ofrene tilgir ikke at du vet noe mer enn andre. Og hvis du er pårørende så kondolerer jeg, jeg kan ikke forstå hvordan du har det, men skjønner atn det er en sorg som aldri forsvinner.

    5. Det må være slitsomt å være deg, at du betviler at folk som kommentarer er faktisk dem du sier er trist. Forøvrig informasjon om når de berørte fikk en før visning av filmen står ingen offentlig sted på nettet. Det er absolutt ingenting om 22/7 som jeg ikke vet om. Det spiller ingen rolle for min del om hva du tror eller ikke tror … men når jeg som etterlatte mor opplever at du bevisst forsnakker deg vill rundt om hendelsene som om å påstå at du er en ekspert så skal du bli møtt med sannheten noe som er tydelig du ikke kjenner til i det hele tatt.

    6. Vanessa Svebakk: Jeg tror ikke noen vet den hele og fulle sannhet, derfor vil jeg aldri påstå at det finnes noen «eksperter» i det hele tatt. Takk for innspill.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg